sunnuntaina, tammikuuta 07, 2007

Liki kaikki puolueet panostavat vaaleissa nettikampanjointiin

Puolueet käyttävät maaliskuun eduskuntavaaleihin ennätyksellisen paljon rahaa.

Kaikkien puolueiden kampanjabudjetit kasvavat edellisiin eduskuntavaaleihin verrattuna, pitkälti ylimääräisen puoluetuen ansiosta.

Suurin osa euroista kuluu puolueiden mukaan lehti- ja televisiomainontaan kuten aiemmissakin vaaleissa.

Ennen kampanjoidensa alkua puolueet antavat vain osittaisia ja suuntaa-antavia tietoja siitä, mihin ja miten raha käytetään.

Kaikki puolueet kertovat panostavansa aiempaa enemmän kampanjointiin internetissä.

Keskustan puoluesihteeri Jarmo Korhonen kertoo, että puolue käyttää nettiin kymmenisen prosenttia kampanjabudjetista eli noin 150 000 euroa. Puolueen nettisivut pannaan uusiksi.

"Pyrimme muuttamaan netin käyttöä osallistuvammaksi. Myös liikkuvaa kuvaa tuodaan", Korhonen kuvailee.

Lehtimainontaa keskusta lisää Korhosen mukaan vaaleissa rajusti.

Sdp:n kampanjapäällikkö Vesa Mauriala sanoo, että Sdp aikoo olla maalisvaaleissa netin käytön "ykköspuolue". Puolue satsaa nettiin perinteisillä vaalisivustoilla ja muulla mainonnalla.

Kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen uskoo, että vaalien suurimpia yllätyksiä nähdään netissä.

"Uusia innovaatioita mietitään koko ajan. Paljon on kuitenkin jo kokeiltu: blogit ja kiertokirjeet", hän sanoo.

Kristillisdemokraatit kertovat käyttävänsä verkkoviestintään 20 000 euroa.

Lähde: HS

Kommentoin tätäkin juttua hieman myöhemmin paremmalla ajalla.

Ei kommentteja: